درباره مرکز

تعداد بازدید:۲۶۲

توسعه فناوری‌های هوشمند و انقلاب صنعت چهار به‌ویژه در زمینه شهر هوشمند و حمل و نقل هوشمند به شدت وابسته به وجود زیرساخت‌های هوشمند است که بدون توسعه زنجیره ارزش فناوری‌های نوین اطلاعات مکانی اعم از توسعه سکوها و سنجنده‌­های برداشت اطلاعات مکانی مبتنی بر فناوریهای فضایی، هوایی، زمینی و دریایی و پردازش، تحلیل و نمایش اطلاعات حاصل در قالب توسعه نرم افزارهای تخصصی و سیستم­‌های مدیریت اطلاعات مکانی، تفسیر نتایج و پشتیبانی از تصمیم‌­گیری برای مدیریت نظام­‌مند، درست و کارا در هر نوع فعالیت مرتبط با مکان و زمان امکان پذیر نیست. برای مشارکت دانشگاه به ویژه دانشکده مهندسی نقشه­‌برداری و اطلاعات مکانی با هدف حل مسائل حوزه­‌های مختلف و ارایه محصولات و خدمات فناور در سازمان‌های نیازمند به فناوری ژئوماتیک و حرکت در مسیر طراحی، توسعه و تجاری­سازی محصولات فناورانه دانش‌­بنیان، نگاه جدید اکوسیستمی در این حوزه مدنظر قرار گرفته و با افزایش نقش استارتاپ­‌ها و شرکت­‌های دانش­‌بنیان و بهره­‌گیری از فناوری­‌های نوین، مرکز نوآوری فناوری­‌ها و خدمات اطلاعات مکانی، حمل و نقل و شهر هوشمند به عنوان تنها مرکز تخصصی نوآوری در حوزه فناوری های نوین اطلاعات مکانی، شهر و حمل و نقل ترکیبی هوشمند در کشور آغاز به کار کرد.

این مرکز اهداف پویا و پایدار زیر را در راستای ماموریت خود دنبال می‌کند:

  • شناسایی فرصت­‌های کارآفرینی و نوآوری فناورانه و نیازهای سازمانهای هدف در حوزه فناوری­‌های راهبردی اطلاعات مکانی، شهر و حمل و نقل هوشمند و جهت­‌دهی نخبگان به بهره‌­برداری از فرصت­‌های موجود کارآفرینی و کسب­‌وکار در در این حوزه در قالب طرح های توسعه محصول و خدمات جدید.
  • اطلاع رسانی به سازمانهای دارای مساله فنی و بهره‌­بردار از فناوری­‌های اطلاعات مکانی و متولی توسعه حمل و نقل ترکیبی با هدف شناسایی نیازها و تشریح مسایل مرتبط با این حوزه و با هدف TPS مبتنی بر ایجاد و توسعه استارت‌آپ‌های دانش‌­بنیان
  • بکارگیری فناوری‌­های هوشمند در طراحی و توسعه محصولات فناورانه جدید در حوزه اطلاعات مکانی (نقشه برداری، ژئودزی، GIS، فتوگرامتری، سنجش از دور و هیدروگرافی) و حمل و نقل پیشرفته ترکیبی
  • توسعه سیستم‌­های نوین اطلاعات مکانی و فناوری‌های نوین و هوشمند برای حل مساله‌­های فنی سازمان­‌ها
  • توسعه مشارکت جامعه نخبه دانشگاهی در قالب طراحی و توسعه محصولات فناورانه برای حل مسائل سازمان‌ها و نهادها و زنجیره ارزش اکوسیستم نوآوری
  • حمایت از ارائه طرح­های جدید توسعه محصول و خدمات جدید مبتنی بر حل مساله در مرکز نوآوری برای تجاری سازی طرح های نواور و ارایه آن به سازمان‌های بهره بردار به عنوان استفاده­‌کنندگان نهایی از محصولات استارت‌آپی
  • حمایت از ارائه فرآیند مدیریت توانمندسازی کسب­‌وکارهای دانش‌­بنیان از تعریف مساله تا تجاری­‌سازی محصولات و خدمات
  • مشارکت کلیه بازیگران اعم از اساتید و دانشجویان و نواوران و شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های نوآور فعال در حوزه اطلاعات مکانی.
  • حمایت از طرح های توسعه محصولات فناورانه زیرساختی راهبردی مبتنی بر فناوری اطلاعات مکانی هوشمند به ویژه در حوزه شهر هوشمند.
  • حمایت از ایجاد ساختاری نظام­‌مند و پایدار برای ایجاد فرآیند پایدار استمرار حرکت نخبگان در مسیر مدیریت طراحی و توسعه و تجاری­‌سازی خدمات و محصولات جدید فناوری‌های هوشمند اطلاعات مکانی پرهیز از اقدامات مقطعی.
  • تغییر نگرش شرکت‌­کنندگان و توسعه قابلیت­‌ها و مهارت­‌های کسب­‌وکار آنها برای ایجاد و توسعه استارت‌آپ­‌های فعال در حوزه مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی.